Kaupallinen vs. epäkaupallinen

Avointa WordPressiä käyttäessä törmää varsin  pian erilaisiin toiminta -ja kehitysympäristön rajoituksiin, jotka voi kuitenkin ratkaista rahalla.

Kaupalliset teemat ja lisäosat avaavat enemmän mahdollisuuksia sivuston toiminnallisuuden kehittämiseen tai yksinkertaisesti vain näyttävät paremmilta. Olet voinut vaikkapa nähdä jonkun kivasti toimivan sivun ja haluat käyttää samaa teemaa tai lisäosaa.

Kaupallisista teemoista sanotaan, että yleisesti ottaen ne ovat raskaampia ja hitaampia latautumaan  kuin ilmaiset, joihin ei välttämättä ladata niin paljon koodia, vaan pyritään pikemminkin toteuttamaan jotain yksittäistä ideaa tai vain panostamaan puhtaaseen toiminnallisuuteen. Lisäksi uusia kaupallisia teemoja, tai niiden päivitettyjä versioita suolletaan markkinoille nopeassa tahdissa, jolloin koodiin jää helposti turhia rivejä aiemmista versioista.

Kuvioon kuuluvat ilmaiset maistiaiset, eli saat maksutta kokeilla kaikkia ominaisuuksia rajoitetun ajan tai rajoitettuja ominaisuuksia kaiken aikaa. Kokeiluajan tai rajoitusten poiston jälkeen teema tai lisäosa muuttuu kuukausi- tai vuosimaksulliseksi.  Muistuttaa siis kovasti perinteistä softamarkkinointia vaikkapa Applen tai Googlen appsikaupoissa. Pistipä silmään, että Divi-teemaa mainostettiin jopa Facebookissa.

Osa kaupallisista tuotteista on tietysti aivan hyödyllisiä ja tarpeellisia, mutta sivun tekijän pitää itse päättää, mikä osa. Viestin perillemenon kannalta on usein toisarvoista, mitä teemaa tai kilkkeitä sivustolla on käytetty. Tietysti, jos varsinaista viestiä ei sivustolla olekaan, voidaan tämäkin tosiasia peittää kaikenlaisen kikkailun sumuverhoon.

Liian paljon glitteriä ja bling blingiä on aivan varmasti lukijaa häiritsevää ja ärsyttävää – ja lukijaa vartenhan sivuja kuitenkin enimmäkseen tehdään. Muistuu mieleen 90-luvun gif-animaatiot ja sivuilla infinite-loopissa pyörineet midi-renkutukset. Ah, niitä aikoja?

Toisaalta, ilmaiseksi voi saada tehdyksi koko wordpressjulkaisun, ainakin jos hyväksyy mainokset. Viestin perillemenon kannalta mainoksilla ei ole välttämättä suurta merkitystä, etenkin jos ne eivät liity sivuston käsittelemään asiaan.

Sivuston voi tehdä alusta loppuun ilmaiseksi osoitteessa wordpress.com, jolloin omalle koneelle ei tarvitse asentaa yhtään mitään. Sivuston osoite tulee tällöin näkyviin netissä muodossa: minunsivuni.wordpress.com

Toinen vaihtoehto on sijoittaa sivusto ilmaista tilaa tarjoavan yrityksen palvelimelle, hyväksyen mainokset ja palvelun rajoitukset. Esimerkki tällaisesta palvelusta on hostinger.com, johon yhdellä käyttäjätilillä voi tehdä kaksi ilmaista sivustoa osoitteeseen, joka on muotoa  minunsivustoni.000webhostapp.com.

Esimerkiksi näin:  https://korjaamo.000webhostapp.com

Tuolta nähdään, että sivulla oleva mainos on melko kohtuullinen korvaus palvelun ilmaisuudesta.

Useimmat sivuntekijät tekevät jonkunlaisen ratkaisun tai kompromissin sisällön ja teknisen näyttävyyden välillä. Mikäli aikaa ja harrastusta, ja vielä rahaakin, on viljalti voi toki paneutua virittämään sivustonsa huippuunsa kaikilta osin, mutta tällöin se alkaa edellyttää jo täysipäiväistä työntekoa, eikä välttämättä enää ole edes niin hauskaa.

Kaiken lisäksi toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, joten koko ajan pitää olla hereillä sen suhteen, toimiiko sivusto kaikilta osin vielä ympäristöön tehtyjen muutosten jälkeen. Muutos voi olla tavanomainen päivitys johonkin komponenttiin tai itse lisäämäsi uusi ominaisuus, joiden yhteensopivuudesta joudut myös kantamaan huolta.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *