Off-grid -sähköntuotantoa 2019

Ongelmana on jo vuosikymmenet ollut ”vilkas”liikenteisen tien toisella puolella erillisenä sijaitseva autotallirakennus, jossa ei ole ollut sähköä. Matkaa sähkötaulusta tulee viitisenkymmentä metriä ja tien ylitys tai alitus on koettu ongelmalliseksi.

Nyt ongelma on ratkaistu helposti, edullisesti ja omatoimisesti yhdellä aurinkokennolla, tavallisella henkilöauton akulla ja 12 voltin E27-kantaisilla polttimoilla. Tällainen off-grid -ratkaisu (itsenäinen järjestelmä, joka ei ole liitetty valtakunnan verkkoon) lienee varsin tavanomainen esim. sähköttömillä mökeillä ja veneissä, mutta toimii näköjään erinomaisesti myös erillisissä ulkorakennuksissa, joihin ei haluta vetää kiinteää kaapelia.

Kustannuksia operaatiosta syntyi seuraavasti: aurinkokenno + lataussäädin 120 €, 72Ah akku 60€, 12V polttimot 2kpl á 5€, 12V liiketunnistin 12,90€ = 202,90€

Vanhoja valaisimia ja parikaapelia löytyi omasta jemmasta.

Toistaiseksi sähköä on tullut riittävästi lataamaan akkua myös pilvisinä päivinä, vaikka paneeli on sijoitettu maahan puiden katveesen. Talvi näyttää, miten hyvin järjestelmä riittää tuottamaan sähköä myös kylmissä olosuhteissa. Auringon kaari taivaalla käy päivä päivältä matalammaksi, joka tarkoittaa sitä että sähköä tuottavia tunteja on entistä vähemmän.

Kovin paljon sähköä ei tarvitakaan, jos käytännössä vain yksi 5W -led-lamppu palaa muutaman minuutin vuorokaudessa. Mikäli paloaika olisi ½ tuntia vuorokaudessa, akku riittäisi periaatteessa kahdeksi viikoksi ilman mitään latausta.

Järjestelmän kuormaa voi lisätä laittamalla ylläpitolaturin tallissa seisonnassa olevan ajoneuvon akulle – tai vetämällä kennon lataussäätimestä kaapelit suoraan auton akkuun, jolloin vältetään invertteristä ja ylläpitolaturista syntyvä hävikki.

Joka tapauksessa talvi testaa järjestelmän ja talven aikana selviää myös, mihin kaikkeen sähköä oikeasti tarvitaan, jos autotalli on päivittäisessä käytössä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *