Miten ostan vanhan auton oikein… miten vanhan auton oikein ostan… miten ostan oikein vanhan auton…

Vanhan auton ostaminen on ilmastoteko, mutta ennen kaikkea oman talouden kannalta järkevää. Asioita voi tietysti laskea monella tavalla, riippuen lähtöarvoista ja tavoitteista. Vertailussa uuteen autoon olennaista on suunniteltu pitoaika, koska uuden auton arvonalennus on suurimmillaan viiden ensimmäisen vuoden aikana.

Puhtaalla mutulla ajatellen henkilö, joka haluaa ajaa uudella autolla, vaihtaa sen viimeistään silloin, kun auto lähestyy viiden vuoden ikää. Tuolloin ajokilometrit keskimääräisellä ajosuoritteella saavuttavat sadan tuhannen kilometrin rajan, joka niin ikään on eräänlainen vedenjakaja. Yli sata tuhatta ajettua autoa kun ei enää mielletä uudeksi autoksi, eikä ainakaan vähän ajetuksi.

Viiden vuoden kuluttua uuden auton arvosta on jäljellä n. puolet eli keskihintaisen (33000€) auton omistaja on menettänyt pääomakuluina yli 16000 euroa. Mikäli auto on hankittu jollain rahoitusjärjestelyllä, summa on lainanhoitokulujen verran isompi, eli saattaa lähennellä 20000 euroa. Tällä rahalla voi sitten viiden vuoden välein, tai niiden aikana hankkia kaikenlaista mukavaa, ihan omien mieltymysten mukaisesti.

Samaan aikaan 20 vuotta vanhan auton hankkinut maksoi n. 500-1000 euroa, joten pääomakustannus ei ollut kovin merkittävä. Aika yllättävää on, että molemmilla vaihtoehdoilla käyttökustannukset ovat suunnilleen yhtä suuret. Eroa voi tulla lähinnä sitä kautta, että uusi auto kuluttaa periaatteessa vähemmän, mutta usein tämäkin etu tuhotaan hankkimalla käyttötarpeeseen nähden ylisuuri auto ja vielä liian suurella moottorilla, ikään kuin varmuuden vuoksi.

Ostamalla keskihintaa edullisemman uuden auton voi merkittävästi pienentää tappioitaan, ja usein se hankintahinnaltaan edullisempi auto on vielä käytössä pieniruokaisempikin.

Siinä missä vanhan auton omistaja tietää varautua monien kuluvien osien vaihtoon tulevien viiden vuoden aikana, uuden auton ostaja maksaa suunnilleen saman summan vuotuisina määräaikaishuoltoina, jotka yleensä ovat myös takuun voimassapysymisen ehto.

Mahdollisimman täydellinen kaskovakuutus kuuluu uuteen autoon jo rahoitusyhtiön vaatimuksesta, mutta myös auton omistaja voi kokea auton täystuhon olevan liian suuri taloudellinen riski yksin kannettavaksi. Tämän riskin ulkoistamiseksi uuden auton koko vakuutuskuorma pyörähtää helposti toiselle tuhannelle vuodessa, bonushyvityksistä riippuen.

Viidensadan euron autolla ajavista valtaosa vannonee ns. perstaskukaskon nimeen ja ottaa vain pakollisen liikennevakuutuksen ja senkin halvimmasta mahdollisesta yhtiöstä kilpailutuksen jälkeen. Näin ulkopuolisten edut mahdollisessa vahinkotilanteessa tulevat turvattua ja oma vahinko rajoittuu siihen viidensadan hankintahintaan.

Netissä vaihtoautoja on jatkuvasti tarjolla vähintään uusien autojen vuotuista myyntiä vastaava määrä eli noin sata tuhatta kappaletta, joten tarjontaa riittää, ja nettipalvelut laittavat kaikki autoja myyvät, niin yritykset kuin yksityisetkin, samalle viivalle.

Autokuumeen tai akuutin auton tarpeen yllättäessä tämä tarjonnan runsaus aluksi hämmentää, mutta huomioimalla auton ominaisuuksissa muutaman perusmuuttujan, joukkoa saa merkittävästi rajattua.

Taulukkolaskennalla voi helposti tehdä kaavan, joka laskee keskeisistä muuttujista vertailuluvun, jolle voi itse asettaa raja-arvon, jonka perusteella valitsee loppusuoralle pääsevät yksilöt. Toki se viimeinen vääntö tehdään naamatusten (toisinaan jo melko epätoivoisenkin) myyjän kanssa, koska tavarasta ei markkinoilla varsinaisesti ole pulaa.

Rohkeasti tarjoamalla voit saada pyyntihinnasta pois jopa puolet – vinkkinä voisi sanoa, että autoliikkeessä tätä tuskin kannattaa yrittää. Siinä onkin taas yksi syy välttää autoliikkeestä ostamista – miksi altistaisit itsesi ammattimaisen myyjän armoille, kun voit tehdä viihdyttävää vertaiskauppaa toisen täydellisen amatöörin kanssa.

Hakutuloksia kannattaa etsiä vain kohtuulliselta etäisyydeltä omasta sijainnista, mikäli ei varta vasten halua nautiskella myös pitkän hakumatkan tuomista elämyksistä. Hakumatkalle voi tulla hintaa saman verran kuin autolle – etenkin jos viihteen puolelle mennään kovasti paljon pitkälle.

Helposti laskettavia keskeisiä kriteerejä ovat auton ikä, ajokilometrit, katsastuksen voimassaolo ja tietysti näiden suhde hintaan. Hakutuloksista kannattaa tänä päivänä rajata pois dieselit ja isommat moottorivaihtoehdot. Saman moottorilohkon pienempitilavuuksinen versio saattaa myös olla jopa kestävämpi, kuin isompi ja enemmän tehoja tuottava. Tavanomaiseen liikennekäyttöön kaikki markkinoilla olevat moottorit riittävät hyvin, ja ylimääräisillä tehoilla näyttäisi olevan vain yksilön itsekontrollia ja järkevää päätöksentekokykyä heikentävä vaikutus.

Muistuu mieleen sanonta ”jos kaikki Suomen autot pantaisiin jonoon, niin jostain tulisi joku hullu joka yrittäisi ohittaa ne”. Todennäköisesti se hullu ei olisi liikkeellä alle 1.6 -litraisella ajopelillä, joten jos et halua olla hullu, rajoita hakutuloksissa moottorin koko arvoon 1.6. Samalla tulet rajoittaneeksi vuotuiset päästöihin perustuvat verosi kohtuullisiksi, ja tehneeksi vielä pienimuotoisen ilmastoteon.

”Kun suomalainen menee autoon, auto menee suomalaiseen, ja on kuin viina päässä”, tiivisti Samuli Paronen ja Erno Paasilinna totesi että ”autot ovat niittokoneita”. Vanhallakin autolla pysyy mainiosti liikennevirran mukana kaikkien nopeusrajoitusten puitteissa ja jopa niitä ylittäen. Mahdolliset ylinopeus- ja muut törttöilysakot määräytyvät vain vuositulojesi mukaan, auton merkillä, teholla tai iällä ei ole merkitystä.

Kenties vanhan auton suurin siunaus onkin sen ihmismieltä jalostava ulottuvuus. Vanhan auton ratissa kaikenlainen kilpailu unohtuu ja voit keskittyä olennaiseen, eli matkantekoon. Yleensä tuntuma tiehen ja ympäristön tapahtumiin on parempi kuin uusissa autoissa, joissa voit uppoutua ylelliseen mukavaan virtuaalitodellisuuteen sen sijaan että tajuasit liikkuvasi kovalla vauhdilla elävien ihmisten ja eläinten kaaoksessa!

Kaiken lisäksi vältyt kateuden kiroukselta, koska vanhaa autoa ei kukaan halua sinulta pois, eikä välttämättä edes millään lailla vahingoittaa, joten kosmeettista korjaamista tuskin on ilkivallan takia odotettavissa. Kunhan jätät hansikaslokeron kannen auki autolta poistuessasi, kukaan ei myöskään viitsi nähdä murtautumisen vaivaa mahdollisesti rikkinäisen autostereosi takia.

Tuskinpa myöskään, vanhan auton jo omistavana katselet kateellisena muita vanhoja autoja, uudemmista puhumattakaan, koska olet jo oivaltanut autoilun syvimmän ytimen ja merkityksen, täten saaden sydämeesi valon, sielullesi rauhan ja täydellisen riippumattomuuden tunteen, jota vain katsastuskonttorilla kerran vuodessa saatetaan hetkellisesti horjuttaa.

Vanha auto onkin autoilun vapautta kaikkien puhtaimmassa merkityksessään, kun voit olla vapaa niin sitoutuneen oman pääoman tuskasta kuin vieraan pääoman ikeestäkin.

— Vapaasti käännetty eli pöllitty artikkelista ”The Art of Buying a Used Car ” by Goodold Times Magazine —

Faktoja lainattu Kauppalehden ajatuksia herättäneestä artikkelista ”Auton arvo puolittuu viidessä vuodessa – Mikä auto säilyttää arvonsa parhaiten?” 6.10.2019 11:35

Jotkut autot ovat arvon alentumisessa kuitenkin aivan omassa luokassaan: ” Mika aikoi vaihtaa Teslansa uuteen, mutta vaihtotarjous paljasti ikävän yllätyksen: Auton ostohinnasta oli karissut kolmessa vuodessa pois 80 000 euroa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *